La taxa de residus inclourà bonificacions i penalitzacions pel 2026

PoliticaNotícies de Portada
La taxa de residus inclourà bonificacions i penalitzacions pel 2026


Aquesta és una de principals novetats que el govern inclou en els ordenances fiscals que es porten aquest dilluns a aprovació en el ple que es farà a les 18h a l'Ajuntament i que podreu seguir per Ràdio Arenys

La taxa de residus inclourà bonificacions i penalitzacions de cara el pròxim 2026. Aquesta, juntament amb la bonificació per als propietaris que destinin el seu habitatge a lloguer assequible, són dues de les principals novetats que el govern inclou en els ordenances fiscals. Aquestes bonificacions i penalitzacions en la taxa de residus s’aplicaran en funció de la separació de la fracció orgànica en els domèstic i en la resta en els comerciants.  Així, les llars que reciclin correctament tindran una reducció del 15%, mentre que aquelles que no ho facin bé veuran incrementat el rebut fins a un 40%.  La tarifa base serà de 187,88 euros, amb un increment de l’IPC del 2,3% i es manté la tarifa reduïda per aquelles famílies amb dificultats econòmiques.

Pel que fa als comerços, s’estableix un increment mitjà del 15%, amb ajustos que poden anar des del 0,65% fins al 20% depenent del volum i tipus de residus que generi cada establiment. Cristina López, regidora d’Hisenda, avança que aquests canvis es començaran a aplicar en el segon rebut de la taxa, que es paga a l’octubre.


"Aquestes reduccions i increments s'aplicaran a la segona fracció, és a dir, la brossa la paguem en dues fraccions: a l'abril o maig i, una segona, a l'octubre. Llavors s'aplicarà en aquesta segona fracció perquè es farà una ponderació, ja que tindrem les dades entre l'1 de gener i el 30 de setembre. Aquells vilatans que hagin fet una bona recollida en aquests 9 mesos entenem que ho seguiran fent en l'últim trimestre" 


La resta d’impostos i preus públics es congelen, com és el cas de l’IBI

La regidora Cristina López destaca que s’ha valorat mantenir la mateixa quota de l’IBI respecte a l’any passat tenint en compte que durant aquest 2025 s’ha produït un seguit d’altes que permeten congelar aquest impost. 


"Aquest any no incrementem l'IPC de l'IBI. Ho vam estar valorant amb serveis econòmics, però vam veure que no hi havia una necessitat perquè ja quedava cobert. És a dir, hi ha hagut altes d'IBI que no estaven previstes i, per tant, la quota no s'ha de tocar"

A més, el govern vol introduir una bonificació del 95% per als propietaris que posin el seu habitatge a lloguer assequible. També hi haurà una bonificació del 50%, amb un màxim de 500 euros i durant tres anys, per a les llars que instal·lin punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i la reducció a la meitat de l’impost de vehicles als cotxes d’emissions zero, tant elèctrics com híbrids que inclogui la normativa. D’altra banda, l’Ajuntament aplicarà una bonificació del 95% en l’impost de construccions (ICIO) per aquells qui facin obres de rehabilitació de nínxols i panteons.

Una proposta que s’ha presentat als partits a l’oposició amb reunions prèvies i en la comissió informativa.  Des del govern municipal han valorat aquestes trobades que els ha permès incloure algunes de les propostes, com les bonificacions per a pisos buits o per punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Altres aportacions, que no s’han inclòs, es tindran en compte de cara a l’any vinent.  

El ple començarà a les 6 de la tarda i la sessió la podreu seguir en directe per Ràdio Arenys.

Notícies relacionades